.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
واکنش شخصیتها به حضور میرحسین

آخرين نخست‌وزير جمهوري اسلا‌مي ايران، ديروز رسما وارد عرصه انتخابات رياست‌جمهوري دهم شد. مهندس ميرحسين موسوي با صدور بيانيه‌اي از ورود رسمي خود به صحنه انتخابات خبر داد و تاكيد كرد: <اين زمان زماني ديگر است و حضور را ايجاب مي‌كند.> و با گفتن اين جمله كه <به اميد اداي وظيفه قصد خويش را براي نامزد شدن در دوره دهم از انتخابات رياست‌جمهوري اعلا‌م مي‌نمايم> عملا‌ كار را تمام كرد و به ترديدهاي چندماهه خود و حاميانش پايان داد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از فردا نیوز، مهندس هنرمند و سياستمداري كه در روزگاري نه‌چندان آرام سكان هدايت كشتي وزراي ايران را برعهده داشت، پس از رحلت امام(ره) در سال 68 به‌طور رسمي از دنياي سياست كناره گرفت و ترجيح داد سكوت سياسي اختيار كند؛ هرچند كه به واسطه روحيه هنري و انجام فعاليت‌هاي دانشگاهي و علمي همچنان گهگاه ردي از او در تريبون‌هاي خبري ديده مي‌شد. ‌

اما هيچ‌گاه حضور او به اندازه چند ماه گذشته پررنگ و خبرساز نشده بود. ميرحسين از زماني كه كانديداهاي احتمالي براي انتخابات رياست‌جمهوري دهم زير سنگ محك احزاب و گروه‌هاي سياسي قرار گرفتند، با اتخاذ سياست <مي‌آيم، نمي‌آيم> آناني را كه افق عرصه سياست را لحظه به لحظه رصد مي‌كردند، چشم‌انتظار گذاشت.اما در نهایت حضورش در انتخابات دهم را اعلام کرد.

احزاب و شخصیت ها واكنش های متفاوتی نسبت به اعلام حضور میرحسین داشتند.

سلطاني‌فر: باعث تقويت اصلا‌حات مي‌شود ‌

محمد سلطاني‌فر‌ عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي‌ معتقد است كه حضور كانديداهاي متعدد در جبهه اصلا‌حات به نفع اين مجموعه و باعث تقويت آن مي‌شود چرا كه هركدام از كانديداها مي‌توانند طيفي از سياستمداران، دانشگاهيان و مديران را به صحنه آورند. از سوي ديگر تعدد كانديداها مي‌تواند آراي خاموش را نيز پاي صندوق بياورد و اين باعث مي‌شود كه تعداد بيشتري از مردم در انتخابات حاضر شوند.

در چنين شرايطي است كه مي‌توان شاهد توسعه مشاركت مردم و تقويت پايه‌هاي امنيت نظام بود، اين درحالي است كه به‌نظر مي‌آيد در مراحل نهايي انتخابات با توجه به تبادل نظرها و بررسي‌ها يك نوع همگرايي ميان كانديداها به وجود آيد.

محسن آرمين: کاندیدای ما خاتمی است

محسن آرمين سخنگوي سازمان مجاهدين انقلا‌ب اسلا‌مي‌ نيز با بيان اينكه ما از حضور ميرحسن موسوي در عرصه انتخابات استقبال مي‌كنيم، گفت: تكثر و تنوع در سطح كانديداهاي اصلا‌ح‌طلب و مستقل در شرايط فعلي نبايد به‌عنوان يك عمل منفي تلقي شود بلكه اتفاق مثبتي است چرا كه وضعيت موجود از نظرها و ديدگاه‌هاي مختلف مي‌تواند مورد نقد قرار گيرد و افكار عمومي جامعه هرچه بيشتر و عميق‌تر و همه‌جانبه‌تر با وضعيت كنوني آشنا شوند و از اوضاع نامساعد و شرايط ناگوار كنوني آگاه گردند.

البته ما همانطور كه اعلا‌م كرده‌ايم كانديداي سازمان مجاهدين انقلا‌ب اسلا‌مي آقاي خاتمي است ولي اين را به‌عنوان نكته پاياني نيز بگويم كه حضور اصلا‌ح‌طلبان با كانديداهاي متعدد در عرصه تبليغات لزوما به معناي رقابت همه اين كانديداها در عرصه انتخابات نيست.

محمد هاشمي: باعث اتحاد شود خوب است ‌

محمد هاشمي عضو شوراي مركزي كارگزاران سازندگي گفت: اگر به لحاظ جبهه اصلا‌حات در نظر بگيريم تعدد كانديداها باعث تجزيه آرا مي‌شود و طبعا به نفع رقيب تمام مي‌شود اما اگر حضور آقاي موسوي باعث شود كه كانديداهاي اصلا‌حات كنار يكديگر بنشينند و بنابر ميزان راي و پايگاه نفوذي كه هركدام از كانديداها دارند به وحدت روي يك كانديدا برسند، حضور ايشان بسيار خوب است.

وي افزود: از يك زاويه درباره حضور مهندس موسوي مي‌توان گفت كه حضور ايشان باعث تعديل فضاي سياسي در آستانه انتخابات مي‌شود زيرا اكنون جناح راست حساسيت زيادي روي خاتمي دارد و حتي روزنامه كيهان نوشته بود كه آقاي خاتمي ممكن است ترور شود و اين درحالي است كه روي آقاي موسوي حساسيت كمتري وجود دارد و حضور ايشان مقداري فضا را تعديل مي‌كند و از سوي ديگر رقابت را بالا‌ مي‌برد البته اگر همه كانديداهاي اصلا‌ح‌طلب تا پايان بمانند و در جريان اصلا‌حات به وحدت نرسند، اين به نفع جبهه اصلا‌حات نيست.

‌ محمدعلي ابطحي: بگويند چرا بعد از خاتمي آمده‌اند ‌

‌ محمدعلي ابطحي عضو مجمع روحانيون مبارز گفت: به آقاي موسوي براي حضورشان در اين صحنه سياسي تبريك مي‌گويم. آقاي مهندس موسوي با خدمات بي‌نظيري كه در دوران دفاع مقدس داشتند در راس صاحبان حق كانديداتوري هستند.

به همين دليل در دوره‌هاي قبلي و به‌خصوص در انتخابات نهم كه احساس خطر براي ايران در ذهن اصلا‌ح‌طلبان جدي بود، از سوي همه جبهه اصلا‌ح‌طلبي از آقاي موسوي براي كانديداتوري رياست‌جمهوري دعوت شد و البته در چهار سال پيش مورد پذيرش ايشان قرار نگرفت. كسي نمي‌تواند اين حق آقاي موسوي را از ايشان سلب كند.

اين ابهام و گلا‌يه كه ايشان با اينكه گفته بودند با آقاي خاتمي رقابت نمي‌كنند و اكنون كه بعد از مذاكرات صورت‌گرفته با ايشان، آقاي خاتمي كه يقينا شناخته‌شده‌تر هستند و امكان راي‌آوري بيشتري دارند و سفر تاريخي به شيراز و ياسوج و بوشهر هم در عمل اين واقعيت را نشان داد، چرا كانديدا شدند مساله‌اي است كه لا‌بد ايشان دلا‌يلي دارند كه توضيح مي‌دهند و خواهند گفت در اين چند هفته چه اتفاق جديدي افتاده كه با حضور آقاي خاتمي تصميم گرفته‌اند كانديدا شوند.

در هر حال حضور آقاي موسوي مثل حضور قبلي آقاي كروبي مي‌تواند باعث طرح صداهاي گوناگون در جامعه باشد. آشنا شدن بيشتر مردم با نظرات آقاي موسوي هم كه بيست سالي است سكوت كرده‌اند، يك ضرورت است. آقايان خاتمي، كروبي و موسوي مي‌توانند نقطه‌نظرات خود را با مردم در ميان بگذارند و اگر قصد، پيروزي در انتخابات و نجات كشور از شرايط فعلي است، وقتي با هر مكانيسمي معلوم شد كه كدام‌يك امكان اين تغيير را دارند، به نفع ديگري انصراف دهند.

اين توقع تاريخي ملت از رهبران اصلا‌ح‌طلب است تا معلوم شود كه كارگردان اين صحنه سياسي در خارج از حوزه اصلا‌ح‌طلبي قرار ندارد.

الهه كولايي: بايد يك كانديدا داشته باشيم ‌

الهه كولا‌يي، عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلا‌مي نيز چنين اظهارنظر كرد: من اين حضور را مبارك مي‌بينم اما در روند فعاليت‌هاي انتخاباتي نه در مرحله نهايي آن.

به اعتقاد من حضور آقاي موسوي به ارتقاي سطح تحركات انتخاباتي كمك مي‌كند اما معتقد نيستم كه وضعيت موجود براي مرحله نهايي انتخابات وضعيت مناسبي باشد زيرا بايد براي ورود به اين عرصه به يك كانديدا بسنده كنيم.

وي تاكيد كرد: من نيز مانند همه ايرانياني كه اصلا‌ح‌طلبي را راه خروج از وضعيت موجود كشور مي‌دانند منتظر به وحدت رسيدن كانديداها هستم.

حاميان ميرحسين موسوي: زمينه را براي مشاركت فراهم مي كنيم

سيدعليرضا رضابهشتي دبير جمعيت توليد و تعاون:اميدوارم اين حضور براي ملت خوش‌يمن و مبارك باشد و زمينه را براي مشاركت هرچه پرشورتر همه كساني كه با توجه به شرايط خطير كنوني كشور خواهان ايجاد تحول هستند، فراهم كند.

دقت در نكاتي كه ايشان در بيانيه اعلا‌م كانديداتوري خود بيان كردند، شرايط را براي هرگونه اختلا‌ف و تفرقه و رقابت‌هاي غيراخلا‌قي مي‌بندد.

حضور مهندس ميرحسين موسوي به معناي بازگشت به گفتماني است كه مردم به خاطر آن گفتمان انقلا‌ب كردند؛ گفتماني كه در آن آزادي و عدالت توامان را جست‌وجو مي‌كنند.

سرحدي‌زاده : اقدامي مبارك است

ابوالقاسم سرحدي‌زاده عضو شوراي مركزي حزب اسلا‌مي كار كانديداتوري ميرحسين موسوي را اقدام مباركي توصيف كرد و گفت: مدت‌ها بود كه انتظار حضور مهندس موسوي در صحنه سياسي و انتخابات رياست‌جمهوري مطرح بود، چنانكه در دوره‌هاي پيشين انتخابات نيز بارها كانديداتوري وي مطرح شده بود اما پيش از اين نشاني از حضور ايشان ديده نمي‌شد؛ حال اين اعلا‌م حضور مي‌تواند نشان‌دهنده وجود شرايطي كاملا‌ متفاوت با دوره‌هاي پيشين باشد.

مهندس موسوي با روحيه و نشاط تازه‌اي وارد صحنه شده و گويا نسبت به اوضاع و احوال كنوني در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و بين‌المللي اعلا‌م خطر مي‌كند.

به گفته وزير كار و امور اجتماعي دولت موسوي، اگر اوضاع كنوني مساعد بود موسوي ضرورتي براي حضور در صحنه انتخابات نمي‌ديد اما اين شرايط و درخواست فعالا‌ن سياسي و نخبگان جامعه از وي موجب شده ايشان اعلا‌م نامزدي كند.

سرحدي‌زاده حضور شخصيت‌هاي مورد قبول جامعه در عرصه انتخابات را به نفع نظام و انقلا‌ب و موجب برگزاري پرشورتر انتخابات دانست و هرگونه تضعيف و تخريب آنها را عامل مخدوش شدن اعتبار كشور و نظام در موقعيت كنوني ارزيابي كرد.

يدالله اسلامي: پذيرش نقد داشته باشيم ‌

يدالله اسلا‌مي دبيركل مجمع نمايندگان ادوار مجلس‌ نيز درخصوص اعلا‌م حضور رسمي ميرحسين موسوي درانتخابات دهم رياست‌جمهوري معتقد است هركس در خود توانايي مي‌بيند بايد اين امكان را داشته باشد كه توانايي‌ها را در معرض قضاوت مردم قرار دهد و با موافقت افكار عمومي بتواند در جايگاه قدرت قرار گيرد اما هركس وارد ميدان شد به يكسري مسائل بايد توجه داشته باشد.

ازجمله اينكه بايد آمادگي كامل براي نقد داشته باشد ضمن اينكه پذيرش نقد جدي برنامه‌ها و طرح‌ها و ايده‌هاي خود را نيز داشته باشد. وي افزود: ميرحسين موسوي هم بايد به صحنه بيايد و خود را در معرض نقد قرار دهد و به انتقادها توجه كند. ‌

سيدرضا اكرمي:حضور ميرحسن مفيد است ‌

سيدرضا اكرمي عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز: ميرحسين موسوي يك فرد شناخته‌شده در كشور و جمهوري اسلا‌مي است.

او سال‌هاي اول انقلا‌ب يعني دوران دفاع مقدس نخست‌وزير بوده و فردي كاملا‌ شناخته‌شده است كه ساده‌زيست نيز مي‌باشد بنابراين حضور او كه فردي لا‌يق است در دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري مفيد و كارساز است. حضور افراد شناخته‌شده مي‌تواند در رقابت‌هاي انتخاباتي موثر واقع شود. ‌

كمال سجادي دبيركل جامعه اسلا‌مي كارمندان‌ نيز با اشاره به حضور ميرحسين موسوي در عرصه انتخابات رياست‌جمهوري دهم تاكيد كرد كه اگر او به عنوان كانديداي اصلا‌ح‌طلبان وارد عرصه انتخابات شود اصولگرايان به رقابت با او خواهند پرداخت. حضور آقاي موسوي بسيار مثبت است و ايشان با حضور خودشان بخشي از مردم را وارد صحنه انتخابات مي‌كنند و نرخ مشاركت بالا‌ مي‌رود. ‌

آقاتهراني:احمدي‌نژاد راي بالا‌يي كسب می کند

مرتضي آقاتهراني نماينده مجلس و از حاميان محمود احمدي‌نژاد:‌ هر چند كه حضور آقاي ميرحسين موسوي در فضاي انتخابات ممكن است تاثيرگذار از جهات مثبت و منفي باشد و ايشان بخشي از آراي آقاي احمدي‌نژاد را با توجه به شعارهايي كه درباره عدالت و بازگشت به آرمان‌هاي اوليه انقلا‌ب مطرح كرده‌اند كسب كنند اما با اين وجود باز هم فكر مي‌كنم كه آقاي احمدي‌نژاد راي بالا‌يي را كسب خواهند كرد و رئيس‌جمهور خواهند شد. آقاي ميرحسين بايد همچنين خط خود را با اصلا‌ح‌طلبان مشخص كند.

ساير گروه‌هاي سياسي ‌

امير محبيان موسس حزب نوانديشان ايران اسلا‌مي‌ كانديداتوري ميرحسين موسوي را به عنوان يك تغيير جهت در استراتژي در صورت وحدت بر او در رويكرد جريان اصلا‌حات از نئوليبرالسيم به گرايش‌هاي عدالت‌گرايانه دانست. وي البته معتقد است در صورت عدم توافق وحدت روي ميرحسين موسوي دو حالت شكل خواهد گرفت و توضيح داد: اصلا‌ح‌طلبان يا با سه كانديدا وارد عرصه انتخابات خواهند شد و يا اينكه آقاي خاتمي در آخرين لحظات به نفع ميرحسين موسوي بر حسب قول پيشين كنار مي‌رود اما اگر هر سه كانديدا با هم وارد عرصه انتخابات شوند اين نشان‌دهنده نوعي بحران در جريان اصلا‌حات است و اگر خاتمي كناره‌گيري كند آقاي احمدي‌نژاد با رقيبي قدرتمند مواجه خواهد شد.

وي افزود: البته در صورتي كه مهندس موسوي به عنوان چهره‌اي مستقل و فراجناحي و بدون اعلا‌م تعلق به جبهه دوم خرداد در صحنه انتخابات حاضر شود مي‌تواند به جمع‌آوري آراي طيف‌هايي از اصولگرايان نيز بپردازد. وي تاكيد كرد: در هر حال برداشت من اين است كه مشاركت اين چهره‌ها در عرصه انتخابات مي‌تواند موجب افزايش مشاركت شود و نشانگر مردم‌سالا‌ري ديني و افزايش‌دهنده عمق و ضريب امنيت ملي به‌دليل مشاركت خواهد بود.

‌ سيدرضا طلا‌يي‌نيك، دبيركل حزب توسعه و عدالت ايران اسلا‌مي‌ نيز با استقبال از كانديداتوري ميرحسين موسوي گفت: قطعي‌شدن نامزدي آقاي مهندس موسوي موجب افزايش ابهامات و پيچيدگي‌ها در آرايش انتخابات خواهد شد.

البته توانمندي و تجارب مديريتي و ويژگي‌هاي شخصيتي ايشان، به‌رغم پيچيده‌تر شدن فضاي انتخابات به افزايش زمينه‌هاي مشاركت و گسترش دايره انتخاب مردم كمك مي‌كند. وي افزود: انتخابات با دو گزينه اصلي، پاسخگوي نياز ملي و مطالبات مردم و ارتقاي شاخص‌هاي كيفي نيست؛ بنابراين بايد براي ساختار چند قطبي، از هر دو اردوگاه اصولگرا و اصلا‌ح‌طلب دستكم دو نامزد اصلي انتخاب و تلا‌ش‌ها و حمايت‌هاي موثر از آنان انجام شود؛ زيرا انحصار نامزدهاي اصلي انتخابات به دو فرد به شاخص‌هاي كمي و كيفي انتخابات آسيب جدي مي‌زند.

اعلا‌م حضور قطعي مهندس موسوي گامي به جلو در كنترل افراطي‌گري‌هاي سياسي و توسعه آرايش انتخابات به الگوي چندقطبي است. ‌


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.217 seconds.